Definition av marknadsföring

Vad är egentligen marknadsföring? Det kan vara svårt att förklara i och med att det är lite olika för alla. Men det finns ändå en generell förklaring till vad marknadsföring är – först och främst är det så mycket mer än bara reklam. Marknadsföring är ett sätt att ta reda på kundernas behov och efterfrågan. Det handlar även om relationer, exponering, strategier, image, logotyp och liknande.

På en webbsida

Om vi tar Happy Yachting som exempel så är det ett företag som marknadsför sina egna produkter genom att exempelvis i en artikel eller i en text på hemsidan lägga in en länk, som denna länk, där besökaren tas vidare till en annan sida av sajten där denna produkt finns. Så här brukar flera företag göra för att kunder och andra intresserade lätt ska kunna navigera på hemsidan och hitta olika tjänster eller produkter.

Logotyp

Nästan alla företag har en logotyp. Företag som vill göra kunder medvetna om att de prioriterar miljövänliga arbetsprocesser och produkter har ofta något grönt i sin logotyp. Detta då vi har lärt oss att färgen grön står för miljövänlighet och naturen.

Strategi

Marknadsföring som en strategi i ett företag kräver organisering, fokusering och målmedvetenhet. Genom att ha en tydlig och stark marknadsföringsstrategi kan företaget få många nya kunder och fler som exponeras för företaget.

Marknadsföring online

På senaste tiden har det blivit mer och mer vanligt att man marknadsför sitt företag online. Det kan då handla om sociala medier, google analytics, sökoptimering och så vidare. Där kan ett företag få stor spridning oavsett vilken bransch det handlar om och hur stort företaget är sedan innan.